25 augustus 2011

Domaine Fernand Engel Pinot Blanc Réserve 2008

#Twitterproeverij. Twee wijnen had ik voor vanavond geselecteerd. Nadat ik deze fles had gekocht ben ik de gegevens gaan googelen en kwam bij Domaine Engel zelf uit. Daar zag ik de verhoudingen van de gebruikte druivenrassen. Pardon, meervoud? Terwijl er pinot blanc op het etiket staat? Jawel, hij bestaat voor 95%(!) uit auxerrois en voor slechts 5% uit pinot blanc. Mag dat dan? Volgens Domaine Engel zouden deze twee druiven genetisch "hetzelfde" zijn. Of dat waar is durf ik niet te beweren. Het komt in mijn beleving wel vreemd over. Volgens een andere bron die ik vond mag een pinot blanc uit de Elzas zelfs voor 100% uit auxerrois bestaan! Ook Jancis Robinson heeft er iets over te melden. De tweets:

#Gele kleur met groen randje toch nog, ondanks dat deze wijn al wat ouder is. #Aparte geur, iets floraals, iets petrochemisch ook lijkt het. #In deze tweede wijn zit nu wel een zoetje gelijk al. #Minuscuul bittertje. #Het zoet komt van meloen, peer, beetje honing. En toch zit er ook voldoende zuur in. #Alcoholpercentage slechts 12%, toch ook weer branderig op m'n tandvlees. #Deze wijn blijft interessant, ook tijdens het opwarmen. Wordt niet mollig en dus vervelend. #Deze komt bij úw Topslijter vandaan voor €7,95. Duidelijk kwaliteitsverschil met de eerste wijn van vanavond. #Schenk nu al m'n vierde glas in van deze wijn. Afwisselend spugen en doorslikken. Hij blijft interessant. #Mooie finale, blijft ook weer lang hangen, maar nu wel in het keelgat. #Meer heb ik er niet over te melden. Hij was best complex en heel smakelijk. #Ik heb trouwens geen houtopvoeding kunnen waarnemen, ondanks dat er réserve op het etiket staat. #Twexit.