02 augustus 2011

Domaine des Enfants l'Enfant Perdu 2008

Deze fles heb ik in Frankrijk op vakantie gekocht in het plaatsje Maury voor €20,-. Vond ik destijds een hele bak geld voor een wijn, maar ik had hem van tevoren mogen proeven en vond het toen het geld waard. Alcoholpercentage 14,5% druivenrassen: grenache, carignan, lladoner pelut en syrah, verhoudingen niet vermeld, ook niet op hun site. Voordat ik wals ruik ik het secundair aroma van de malolactische gisting, na het walsen krijg ik eerst niet meer door dan karton. Later blijkt dat deze wijn flink in een karaf moet worden geklotst voordat de aroma's zich prijsgeven. De eerste slok onthult een branderigheid en de redelijk aanwezige tannines, maar op de tanden vallen ze weer mee. Stallucht en de geur van de houtopvoeding komt nu ook door. De smaken van drop, tutti-frutti en zelfs de associatie met zwarte inkt komt bij me op, maar hij is toch best nog wel fris. De afdronk had wel iets langer gemogen. Een jaar geleden had ik deze gekocht en hij was in mijn beleving toen toch iets lekkerder.