07 augustus 2011

Château de l'Horte Carignan vieilles vignes 2009

PLUS €4,99 alcoholpercentage 12,5%. Ai caramba, wat een neus! In deze wijn komt de zwoelte je echt tegemoet. Garrigue is een vegetatievorm die veel in het zuiden van Frankrijk voorkomt en het schijnt dat de geur en smaak hiervan in sommige wijnen terugkomt. Ik zou wel eens willen weten in welke maand van het jaar ik deze plant het best eens een keertje kan gaan ervaren, laat een reactie achter als je het weet. Of hij in deze wijn terugkomt kan ik je dus nog niet vertellen. Wat ik wel weet is dat ik mijn neus bijna niet meer uit het glas wil halen, zo lekker ruikt de wijn. Iets teleurstellend is dan ook de smaak. Die komt helaas niet overeen met de verwachting die het aroma bij me had gewekt. De kleur is magenta, de neus vol, warm, zuidelijk en primair. Moeilijk om in de geur al een smaak van een bepaald fruit te ontdekken. Het is alsof je een boeket van heel veel verschillende bloemen door elkaar heen ruikt. De verschillende geuren vermengen zich tot een onbenoembaar geheel. De smaak is iets aan de zure kant, hij is wel "warm". Ik proef kers, een beetje vanille en ook nog een beetje drop. Hij heeft behoorlijk wat tannines. Er zit een bittertje in en hij heeft een iets te korte afdronk. Als deze wijn zo mooi had gesmaakt als dat hij ruikt was hij perfect geweest.