18 juli 2011

L'Héritage des Collines Bandol AOC rosé 2010

En alweer een rosé! Het ene moment vind je er niks aan, het andere moment drink je ze bij de vleet. Eigenlijk was de eye-opener voor mij de wijn/spijs combinatie in restaurant Zott. Toen zag ik in dat er met een wat complexere rosé maximaal genot te behalen valt. Deze Bandol haalde ik bij de Carrefour voor €5,74 alcoholpercentage 13,5%. De AOC regels voor Bandol geven aan dat de mourvèdre druif de basis is voor rood en rosé, waarschijnlijk is deze met andere druivenrassen aangevuld, dus ik hou het even op een blend. Mooie zalmkleur die naar oranje neigt. Er zit een licht tinteltje in alsmede een bittertje. Hij is pittig, scherp aan de randjes. Geur en smaak van lychee is aanwezig, strakke zuren ontbreken echter. Daarom krijgt deze wijn een molligheids-waarschuwing van me. IJskoud valt het minder op, maar al opwarmend slaat de verveling toe. Wederom in combinatie met een kipgerecht, bijna standaard bij rosé's die ik proef, te huize Chez François. Morgen nóg een rosé-bespreking, maar dan eentje mét zuren. Pa en Ma: Santé!