10 juli 2011

L'Arjolle Côtes de Thongue IGP 2009

Deze fles had ik vanuit Nederland meegenomen naar Frankrijk op vakantie. Geschonken bij een gerecht met gegrilde kippenbout. Ik had verwacht dat dit een vrij stevige wijn zou zijn, maar dat viel reuze mee en hij bleek dus zeer goed bij de kip te passen, waar in het algemeen lichtere wijnen bij horen. De gebruikte druiven zijn 60% cabernet sauvignon en 40% merlot. Bij Margaret Wines gekocht voor €5,85, alcoholpercentage 13%. Er was wat droesem aanwezig in de fles, maar ik kan op hun site niet vinden of ze biologisch bezig zijn of niet. Ik zie het namelijk vaker en alleen nog maar bij biologische wijnen. Hij lijkt in eerste instantie een beetje op sommige Italiaanse wijnen. Hij heeft een zoetje en een zuurtje. Hij is erg licht en fruitig. Aardbei en kers proef ik, op een soort van jammige manier. De wijn werd gedeeld met de rest van de tafelgasten en ik kreeg er daarom eigenlijk te weinig van binnen, want ik had deze fles gemakkelijk in mijn eentje kunnen legen, misschien nog wel op één avond ook.