25 juli 2011

Famille Bougrier Les Hauts Lieux Touraine AOC Sauvignon Blanc 2010

Ik kom er net op tijd achter dat ik vandaag nog helemaal niets had geblogd, terwijl ik wel wijn heb gedronken. Op de valreep van 25 juli dan nog maar even dit verslag van een Touraine. Op LinkedIn was iemand een discussie gestart waarbij hij naar aanleiding van enkele mindere ervaringen met wijnen van Gall & Gall, hun hele assortiment maar eventjes afschreef. De wijnen waarom het ging waren zeker geen budgetwijnen en hadden klinkende namen. Wijnen waarmee ikzelf nog geen slechte ervaring heb gehad, maar ik had ze dan ook nog nooit bij Gall & Gall vandaan gehaald. Om de proef op de som te nemen toog ik naar de winkel om deze wijnen aan te schaffen. Helaas vergat hij bij twee van de drie wijnen erbij te vermelden om welke wijnhuizen het ging, dus heb ik op goed geluk een keuze gemaakt. Vandaag dus de Touraine van de sauvignon blanc druif voor €7,79. Alcoholpercentage 12%. Vaak heel stuivend in het glas, waarbij kattenpis een veel voorkomend aroma is. Ik heb al eerder een Touraine op mijn wijn-blog beschreven waar ik uiterst tevreden over was, helemaal in combinatie met zuurkool. Ik had dus wederom zuurkool klaargemaakt met rozijnen en een scheutje van de wijn zelf. Ook bij deze blijft de kattenpis achterwege maar teleurgesteld ben ik daar niet in. Hij was ook niet stuivend. Bespeur ik hier een tendens in de Touraine? Is dit wat de Touraine uniek maakt? Zoete geuren ontwaar ik alweer: meloen, peer maar ook gewoon weer witte druiven. Een slok onthult de mooie balans tussen zoet en zuur, waarbij toch de zuren iets aan de winnende hand zijn. Hij past wederom goed bij de zuurkool. Iets heel anders dan de door mij geprezen Spy Mountain sauvignon blanc uit Nieuw Zeeland van de ALDI, maar in zijn soort op zich uitstekend. Het is appels met peren vergelijken en dat ga ik dan ook niet doen. Ik ben zeer te spreken over de witte Touraine. Niet overdreven uitgesproken maar heel verfijnd en elegant met een mooie balans.