20 juli 2011

Culemborg Cinsault 2010

Villa Vino €5,60 alcoholpercentage 13,5%. Cinsault, of cinsaut, heet in Zuid-Afrika
"hermitage" en is samen met de pinot noir een voorouder van het druivenras pinotage. Wanneer je deze wijn proeft, en je hebt ook al eens pinotage geproefd, is het gelijk merkbaar. Tenminste, ik proefde de overeenkomsten tussen de pinotages die ik dusverre heb geproefd en deze cinsault. Heldere, lichtrode kleur. In de neus heel kruidig met ook iets van potgrond. De eerste indruk na het nemen van een slok was verrassend, apart en dus blijmakend. Ik hou wel van afwijkende smaken en dat heeft deze. Beetje peperig en branderig in de keelholte. Een minuscuul, nauwelijks merkbaar zoetje maar ook een zuurtje die me beide geenszins storen. Iets meer zuur dan zoet. Of het nou komt door de 13,5% alcohol of iets anders weet ik niet, maar ik sta na slechts één glas al bijna op mijn kop. Dat maakt hem voor mij minder doordrinkbaar maar vanwege zijn aparte smaak had ik deze zeker niet willen missen.