26 juli 2011

Château des Jacques Moulin-à-Vent 1998

Opeens is de Beaujolais weer terug van (nooit) weggeweest, zo lijkt het. Ontzettend veel tweets vliegen er voorbij en collega-bloggers hebben opeens hernieuwde aandacht voor deze topwijnen. Want dan heb ik het over de cru's van de Beaujolais, tien in totaal. Een grote naam in die streek is Louis Jadot. In 1996 kocht hij Château des Jacques. Daar maakt hij Morgon, Chénas en deze Moulin-à-Vent. Het vreemde is dat zijn naam niet op het etiket vermeld staat, maar wel op de (van boven beschimmelde) kurk die ik eruit trek. Deze is flink doorweekt, maar de schimmel is gelukkig niet de wijn ingetrokken. Misschien vond hij dat deze wijn, zo kort na de overname, nog niet echt een Jadot wijn mocht heten.

Op zijn eigen site weet hij te melden dat het jaartal 1998 nog gesloten is, maar ik wacht toch echt niet langer met openen. Wat wel al snel duidelijk wordt is dat hij belucht moet worden. Overgieten in de karaf dus. Niet klotsen met deze, maar voorzichtig overgieten en het laatste restje in de fles laten vanwege de droesem. Ook bij het overschenken in het glas gebruik ik een stuk keukenpapier om dit eruit te filteren. Wat daarin overblijft is een fel rood gekleurde heldere wijn met een oranje randje. Voorzichtig steek ik m'n neus erin en ruik vervolgens niets anders dan hout. Daar heeft deze namelijk zes maanden in gelegen. Even walsen en het hout converteert naar vanille, overduidelijk. Fruit komt niet door.

Ook na een slok lijkt het alsof ik een Rioja Reserva aan het drinken ben. Er zitten zelfs tannines in deze wijn die van 100% gamay druiven is vervaardigd. De druiventrossen die hiervoor zijn gebruikt zijn voor 50% ontsteeld, plus de houtrijping: tannines zijn het bijna logische gevolg. Ik moet zeggen dat hij me alles meevalt. Na de ervaring met de oude wijnen van een aantal dagen geleden, was ik enigszins gereserveerd, maar onterecht. De zuurgraad is wel ietsje aan de hoge kant, maar alleszins acceptabel. Een uurtje wachten levert nog steeds geen fruit op, nog steeds vanille en nu komt ook een beetje caramel opzetten. Ook deze wijn kwam weer van een kelderrestantenopruiming voor slechts €5,- bij Wijnhandel van Ouwerkerk. Alcoholpercentage 13%. Een aantal jaartjes geleden zou de balans nog goed zijn. Deze cru kan wel even blijven liggen, maar deze 1998 is nu over de top. Maar het is voor mij in ieder geval een bewijs dat niet elke Beaujolais jong gedronken dient te worden.