19 juli 2011

André Robineau Sancerre AOC Rosé 2010

Deze fles trokken we open te huize Chez François bij een Marokkaans kipgerecht. Uiteraard was die weer heerlijk, zoals alles bij Chez François, en ook de wijn mocht er zijn. Ik geloof dat van de rosé's die ik tot nu toe heb geproefd, dit toch wel de beste is. En dat is gebaseerd op diverse criteria, niet omdat ik hem "lekker" vind. Maar óók dat is hij, in mijn beleving dan. Gekocht bij Cave du Fort in Sancerre voor €6,70 alcoholpercentage 12,5%. Mooie oranje-rode kleur. Een noterig aroma, amandel ruik ik en zelfs iets van zoute popcorn krijg ik door. Hij is fruitig, framboos, maar zeker niet zo vervelend aanwezig als in al die andere frambozensappen. Ook heeft hij iets van rozenwater. Het meest opvallend echter zijn de enorm strakke zuren. Meer nog aanwezig dan de zoete indrukken en daardoor verre van vervelend, zeer goed doordrinkbaar en een uitstekende maaltijdbegeleider.