08 juni 2011

Pian d'Or Barbera d'Asti DOCG 2009

De laatste tijd drink ik best wel veel wijnen uit Italië. Het mooie van Italië is het overweldigende aanbod aan inheemse druivenrassen die het land te bieden heeft. Voor iemand als ik, hongerig naar meer kennis en bekendheid met de cépage-wijnen, een ideale voedingsbodem. Met deze wijn heb ik weer een druif te pakken die ik nog niet eerder had geproefd. Deze wijn lijkt weinig diepgang te hebben, maar dat bedoel ik zeker niet negatief. Hij is recht door zee en weinig complex, bedoel ik daarmee te zeggen. Weinig tannines, mooi sappig fruit als kers en bessen, maar ook weer gewoon de smaak en geur van gekneusde druiven. Hij is redelijk branderig, omschreven door mijn vader als "vurig". Het is een frisse wijn met een mooi zuurgehalte en een heel klein restzoetje. Alcoholpercentage 13,5% druivenras: barbera 100%. Met de prijs van slechts €4,79 bij de Jumbo, een mooie wijn voor alledag.