04 juni 2011

Hungarovin Szekszárdi Kadarka PDO 2008

De kadarka is een typische Balkan druif. In Bulgarije heet deze gamza. Misschien is hij het best bekend als onderdeel van de blend in het zogeheten 'Stierenbloed', of Bikavér, alhoewel het aandeel van de druif hierin sterk is verminderd. De wijn die ik hier bespreek is echter van 100% kadarka, alcoholpercentage 11,5%. Ergens las ik dat deze wijn werd vergeleken met een pinot noir, maar als die vergelijking al op gaat, dan toch alleen voor de kleur. Deze is helder en bleekrood, voor wat betreft de rest gaat de vergelijking mank. Voordat ik wals ruik ik weer eens natte vaatdoek, een geur die ik vaker tegenkom, meestal bij merlot. Na het walsen blijven er weinig geuren over. Hij is licht aromatisch. De geur van natte vaatdoek transformeert naar de geur van potgrond. Een slok; gelijk valt de zachtheid op, het vrijwel ontbreken van tannines, hij is een beetje dun, er zit nét voldoende zuur in maar wat het meest opvalt is het zoet. Niet overmatig, maar wel duidelijk aanwezig. Fruitigheid is nauwelijks te bespeuren en die potgrond komt ook nog eens een keer terug in de smaak.