25 juni 2011

Domaine du Moulin Granger Sancerre 2010

De wijn waarvan ik vooraf dacht dat hij met ruime voorsprong op de eerste plek zou eindigen in mijn mini-sauvignon blanc-proeverij, komt op slechts de derde stek. Waarom had ik er dan zo'n hoge verwachting van? Omdat er "Sancerre" op het etiket staat. De gemiddelde Nederlander staat in de supermarkt met deze fles in de hand tevergeefs op het etiket te zoeken naar welke druif of druiven hier dan in zitten. Als ze de fles überhaupt al pakken, want het prijskaartje zal menigeen afschrikken. Iemand met een bovengemiddelde interesse in wijn weet echter dat een witte Sancerre altijd gemaakt is van de sauvignon blanc druif. Ook staan ze doorgaans hoger aangeschreven dan een "gewone" witte wijn waarbij pontificaal het druivenras is vermeld op het etiket. Deze kwam overigens bij de AH vandaan voor €9,99 alcoholpercentage 12,5%. Maar prijs en/of reputatie is geen garantie voor goede smaak. Dit is echter nog altijd subjectief, dus mijn bevindingen mag u best met een korreltje zout nemen. Tenslotte bepaalt iedereen voor zichzelf wat hij of zij lekker vindt. En zo hoort het ook te zijn en te blijven. In het aroma van deze Sancerre kwam citroen naar voren. Al opwarmend kwam ook gelukkig weer buxus en kattenpis opzetten, maar alles gematigd. Het stoof niet het glas uit. Uiteraard zaten er zuren in de wijn, maar die hadden naar mijn mening strakker gemoeten. Uiteindelijk zat er nog een bittertje in de afdronk die niet lang was. Al met al was hij zeker niet vervelend, maar een echte doordrinker is het niet.