30 juni 2011

Bellingham Dragon's Lair 2006

Deze wijn kom je niet zomaar tegen op de schappen van een supermarkt. Ik kocht hem bij Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel voor €12,95. Alcoholpercentage 14,5% druivenrassen: syrah, mourvèdre, cinsault en viognier, verhoudingen niet vermeld op het etiket. Opvallend is natuurlijk de witte viognier druif in deze blend. Wanneer ik echter op de site van Bellingham ga zoeken naar de verhoudingen, blijkt dat de cinsault er helemaal niet in zou zitten, terwijl deze toch echt op het etiket vermeld staat. Ook staat het alcoholpercentage daar vermeld als 15%. Ik vermoed dat men het daar over een ander jaartal heeft. Hoe dan ook: typische Rhône druiven in deze niet zo typische Nieuwe Wereld wijn. Aroma's van de houtopvoeding en stophoest. Geen merkbaar zoetje in de aanzet, weinig tannines, wel branderig op m'n tandvlees en de binnenkant van m'n wangen. Ook hier weer de smaak van stophoest, een pepertje, drop en zelfs een beetje chocolade. Het hout proef je niet, het is mooi geïntegreerd in de wijn. Dit is een echte terroirwijn. Wanneer er een Frans etiket op de fles zou zitten, zou niemand dat doorhebben, denk ik. Hij heeft ook de body van een zware Zuid-Rhône wijn. Wel karafferen en niet in één dag opdrinken: de tweede dag zijn de hele scherpe kantjes er een beetje vanaf, maar is hij wel nog smakelijker geworden. Mocht je de 2006 editie nog ergens zien: nu kopen en nu drinken. Volgens het etiket hoef je hem pas in 2016 open te trekken, maar ik vind hem nu perfect op dronk.

13.02.2012 Update: Deze wijn kregen we vandaag blind te proeven op de Wijnacademie. Erg goed om te zien dat mijn proefnotitie nu niet veel afwijkt van wat ik hierboven heb geschreven. Dat betekent in ieder geval dat de wijn ook nog iets langer bewaard kan blijven dan wat ik hierboven beweerde. Niet veel medestudenten hadden deze wijn goed en dat komt doordat hij a-typisch is voor de Nieuwe Wereld en omdat hij heel goed voor een Oude Wereld wijn zou kunnen doorgaan.