16 mei 2011

Pasqua Montepulciano d'Abruzzo DOC 2009

Villa Vino €5,95 exclusief verzendkosten. Alcoholpercentage 13% druivenras: montepulciano 100%. Vandaag hadden we pasta, dus wilde ik daar een Italiaanse wijn bij. Ik heb inmiddels 12 Italiaanse wijnen geproefd waarvan slechts 5 rode. Met deze montepulciano heb ik weer een voor mij nieuw druivenras te pakken. Of het aan de druif ligt of aan deze wijn en de vervaardiging daarvan, weet ik niet, maar deze bevalt me wel. Hij heeft een volle neus, de geur van de malolactische gisting is ook duidelijk. Eerste reactie na een slok is: mjammie! Hij is fris, heeft het bekende Italiaanse zuurtje en een bittertje in de afdronk. Hij smaakt naar verse pruim en kers. En iedere keer dat je een nieuw glas inschenkt denk je dat dat je laatste zal zijn, maar toch blijf je weer inschenken. Kan inderdaad bij een maaltijd, maar ook zeer goed zonder.