05 mei 2011

L'Enclave des Papes Ventoux 2009

AH €2,49 in de bonus, alcoholpercentage 13,5% druivenrassen: grenache, syrah, mourvèdre, cinsault en carignan, verhoudingen niet vermeld. Heldere, lichtpaarse kleur. Het aroma doet me gelijk aan die van de Vin de Merde denken, oftewel heel primair. Hij ruikt lichter dan dat hij smaakt. Je verwacht een fruitige wijn, maar toch is deze nog redelijk vol. Dat mag ook wel gezien het areaal aan druivenrassen dat erin zit. Op de cinsault na, zijn het stuk voor stuk eigenwijze, krachtige druiven die toch voor een behoorlijk cachet kunnen zorgen. Maar ja, dan spelen uiteraard de verhoudingen ook nog een rol. Hij heeft een aparte smaak, zonder dat ik mijn vinger er precies op kan leggen. Geen fruit in ieder geval. Wel weer die smaak van het stophoest snoepje. En ondanks de aanwezigheid van een groot aantal zwoele druivenrassen, is deze wijn toch nog zeer fris en jong. Voor mijn gevoel is 5 soorten druiven in een blend teveel, maar deze 5 zijn goed in balans in deze wijn. Ondanks dat ik me kan indenken dat het maken van deze wijn veel voeten in de aarde heeft gehad, kan ik eigenlijk niet anders dan concluderen dat het een simpele maar ook lekkere wijn is. Overigens knapte hij op de tweede dag, na een nacht in de koelkast, nog een stuk op, en dat zat hem met name in de koeling. Zo rond de 14° is hij beter drinkbaar en een stuk frisser en fruitiger.