06 mei 2011

Fre Chardonnay 2009 De-alcoholized

C1000 €3,99 alcoholpercentage minder dan 0,5% druivenras: chardonnay 100%. Dit is mijn tweede gedéalcoholiseerde wijn die ik proef. De kleur is heel licht geel/goud. Er komt een vrij zwaar, zuur aroma omhoog, ook groene appel ruik ik. Nog even m'n neus snuiten, nu komt er een drupje citroenzuur op, en als ik goed mijn best doe, komt ook de geur van Werthers Echte opzetten. Qua aroma-eigenschappen lijkt het dusver alsof ik een typische chardonnay zonder houtopvoeding aan het besnuffelen ben. Dan een slok: totaal verrast word ik door het aanwezige zoet, waar ik niet op bedacht was! Vrijwel tegelijkertijd wordt dit zoet de hoek ingeslagen door de zuren die het over nemen. Die zuren had ik wel verwacht. Er is geen suiker toegevoegd, het etiket maakt hier in ieder geval geen melding van. Maar er wordt wel meer niet op een etiket vermeld. Vooralsnog smaakt dit naar een gewoon pak wit druivensap. Ook heeft het nog wel iets weg van appelsap, maar dan flink verdund, of misschien zelfs geblend met druivensap. In de afdronk komt er ook nog iets noterigs door en deze smaak blijft zelfs nog lang in je slokpijp hangen. Door het gebrek aan alcohol heeft dit met wijn niets van doen, alhoewel het toch eerst wijn is geweest voordat men de alcohol eraan onttrok. Als dorstlesser is hij zeer geschikt, maar ga dan voor het pak druivensap, dan ben je een stuk goedkoper uit.