01 mei 2011

Coteaux du Languedoc AC 2009

LIDL €1,99 alcoholpercentage 12,5% druivenrassen niet vermeld. Wat dat betreft mogen ze er van alles instoppen, want voor deze AC zijn maar liefst 7 verschillende blauwe druivenrassen mogelijk. Aangezien dit de Franse regio is, waar nog de meeste ontwikkeling plaatsvindt in de regelgeving, kan dit zomaar van de één op de andere dag veranderen. Bij het proeven haal ik ze er in ieder geval niet meteen uit. Er is nog wel een primair aroma, houtopvoeding kun je voor deze prijs niet verwachten, maar fruitige aroma's zijn ver te zoeken. Even komt de associatie met regenwater opzetten. Hij zit toch nog redelijk in de tannines, en in de keel toch nog iets van een pepertje. Waarschijnlijk is hier wel van de syrah druif gebruik gemaakt. Meer dan dat, en mijn idee dat deze nogal dun en waterig is, kan ik er niet over zeggen. Ook krijg ik meteen een beetje hoofdpijn, maar of dat fysiek mogelijk is bij het eerste glas al, dat lijkt me sterk. Het zal wel door de zon komen. Ik zag laatst dat een klant achteloos meerdere van deze flessen in zijn boodschappenwagentje zette. Het is de goedkoopste wijn in het assortiment van de LIDL, maar of deze meneer hem eerder al had gedronken en hem gewoon lekker vond, of dat hij deze voor het eerst aanschafte onder het mom van: "ze proeven het verschil toch niet", durf ik niet te zeggen. Ik vind het jammer dat de Nederlander wat wijn betreft niet wat meer durft te experimenteren en vaak kiest voor het oude vertrouwde, óf inderdaad alleen maar naar de centjes kijkt. Ikzelf ben inmiddels zo ver dat ik door heb dat het goedkope wijnsegment, vaak veel van hetzelfde is en weinig verrassends te bieden heeft. Toch blijf ik ook hier zoeken naar die uitzonderingen, zodat jullie, mijn lezers, hiervan kunnen mee profiteren.