31 mei 2011

Cimarosa South Eastern Australia Cabernet Sauvignon 2009

LIDL €2,99 alcoholpercentage 13,5% druivenras: cabernet sauvignon 100%. En voor wat betreft die druivenrassen kunnen we alleen maar hopen dat Cimarosa erin stopt wat er op het etiket staat, want ik vind het op z'n minst verdacht dat al deze wijnen, of ze nu uit Australië, Chili of Zuid-Afrika komen, allemaal gebotteld worden op één en het zelfde adres in Duitsland. Wat dat aangaat ben ik van mening dat de strenge wijnwetten zoals die in sommige landen en gebieden worden gehandhaafd, zouden moeten worden ingevoerd voor elk wijnproducerend land. Eén daarvan, en voor mij de belangrijkste, zou moeten zijn dat de wijn gebotteld moet worden in het land van herkomst voordat hij mag worden getransporteerd. Ten opzichte van de cabernet sauvignon die ik gisteren proefde, kan ik over deze Australiër iets genuanceerder zijn gelukkig. Qua karakteristieken verandert er niets echter: het zoetje, het vrijwel ontbreken van tannines. Ze zijn iets minder kwistig geweest in het aanbrengen van kenmerken van cederhout en de algehele zoetheid is ook minder, waardoor deze wijn een stuk frisser smaakt en een stuk minder log is. Blijft het feit dat ik ook deze wijn moet bestempelen als reageerbuiswijn en mijlenver staat van de kwaliteit die een echte terroirwijn biedt. Nog één fles Cimarosa te gaan.