25 mei 2011

Blanquette de Limoux Reserve Saint Honoré Brut

YES! De uitslag binnengekregen van het wijnbrevet: GESLAAGD!! Score: 7 (43 vragen goed beantwoord, waarbij 4 van de 6 wijnen correct benoemd). Dat vraagt om bubbels! Deze komt uit Frankrijk zelf, nabij Limoux. Prijs rond de 6 euro, alcoholpercentage 12% gebruikte druivenrassen niet vermeld. En weer heb ik de klassieke fout gemaakt en de fles te lang bewaard. Ik zou nu toch onderhand beter moeten weten! Je zag het al aan de kurk die niet meer in de uitgewaaierde paddestoelvorm terug wilde gaan, maar gewoon recht bleef. De bubbels waren redelijk groot en de mousse verdween vrij snel na het inschenken. In de neus iets noterigs, ik hou het op amandel. Geen geuren echter van fris fruit. Dat was ook in de smaak te merken, geen frisheid, nauwelijks zuren. Er zat een bittertje in de afdronk, maar de smaak deed me denken aan een te lang gebraden, taai stuk vlees. Ik heb nog 2 flessen sprankelwijn in mijn kast liggen. Ik denk dat ik deze allebei morgen maar opentrek, om vervelende verrassingen te voorkomen.