15 april 2011

Wijndomein Oude Waalstroom Barrique 2008

Mooie donkerpaarse kleur, het aroma van hout komt vóór het walsen naar boven. Trots zijn ze bij Wijndomein Oude Waalstroom in Hurwenen op hun eikenhouten vat waar deze wijn op heeft mogen rijpen. Na het walsen verdwijnt de houttoon een beetje op de achtergrond. Alcoholpercentage is 12%, druivenrassen: rondo en regent, verhoudingen niet vermeld, prijs €10,50 op de wijngaard zelf. Wat me opvalt, en misschien een beetje tegenvalt, is de zuurgraad van de wijn. Het is geen fris zuur, maar een rins zuur. In de SWEN-2 cursus die ik op dit moment volg, zijn we niet dieper ingegaan op mogelijke fouten in wijn, dus ik kan objectief gezien weinig zinnigs zeggen, over het hoe en waarom een wijn zuur kan zijn, cq worden. Aan een vinoloog vroeg ik naar redenen en die zijn er genoeg. Aanvankelijk dacht ik dat deze "barrique" een wijn van de eerste maagdelijke oogst was, van de wijngaard in Hurwenen, maar deze bestaat al sinds 1997. Wèl is het de eerste oogst van de nieuwe eigenaren, Huib en Lotte, maar aan hun vakbekwaamheid zal het niet liggen. De druiven rondo en regent lijken ook niet echt overdreven zure kenmerken te hebben. De grond in de Bommelerwaard is wel rijk aan voedingsstoffen, terwijl een druif eigenlijk behoort te vechten voor zijn voeding. De wijn is niet aan temperatuurschommelingen blootgesteld, trillingen, extreme lichtbronnen of andere externe factoren die schadelijk zouden kunnen zijn. Is de wijn misschien te lang bewaard? Had ik hem eerder moeten opentrekken? Misschien. Ik kan in ieder geval geen objectief oordeel vellen over deze wijn, zonder voldoende kennis te hebben wát een rode wijn zuur maakt of kan maken. Misschien dat een latere nog te proeven editie beter zal zijn.