22 april 2011

Meridia Nero d'Avola IGT 2008

Pfoe! Wat een moeilijke wijn om te beschrijven. Hij is in ieder geval Italiaans, dus ik verwacht een typisch zuurtje, dat inderdaad al in het aroma naar voren komt, en uiteraard ook in de smaak. De tannines zijn mild. Daarna wordt het lastig. Geen fruit, geen bloemen, geen kruiden. Geen enkele associatie komt er bij me op. Toch is het een volle en ook frisse wijn, niet dun of waterig, dus er zal best een hoop in zitten. Laat ik het erop houden dat hij gewoon erg neutraal is. Maar niet vervelend; het is geen wijn waarvan ik zeg dat ik hem niet nog eens zou willen drinken. De informatie die ik vind over de druif is ook niet echt verhelderend. Men heeft het voornamelijk over subtiele aroma's en op dat punt kan ik ze inderdaad gelijk geven. Toevallig hadden mijn vrouw en ik allebei nog trek na de hoofdmaaltijd en ik trok een pak mini pizza's open. Hoofd-ingrediënten olijfolie, tomaat en basilicum. Deze horen bij Italie als de wijn die ik net beschrijf. Beetje zurig, vol en gewoon lekker voor bij de maaltijd. Alcoholpercentage 13%, druivenras: nero d'avola 100%. Verkrijgbaar bij Villa Vino voor €6,15 exclusief verzendkosten.