13 april 2011

Henri Germain et Fils Bourgogne Aligoté 2009

Vinoblesse €11,50 alcoholpercentage 12,5% druivenras: aligoté 100%. Weer een druivenras geproefd waar ik nog nooit van gehoord had. Dit flesje van 37,5 cl kreeg iedere bezoeker van de jubileumproeverij van Vinoblesse cadeau. De prijs die ik hierboven noem, geldt voor een normale fles. Op de proeverij had ik voor het eerst een Meursault mogen proeven. Ondanks de houtopvoeding een ontzettend smakelijke en volle wijn. De eerste neus van deze aligoté riep gelijk associaties op met die Meursault. Deze heeft ook houtrijping gehad en dat ruik en proef je, maar bij witte wijnen vind ik het minder irritant dan bij rode. Het maakt ze wat karaktervoller, alsof ze het nodig hebben. De wijnboer, Jean-François Germain, heeft ook meerdere wijngaarden in Meursault zelf. Deze wijn is zeer aromatisch, mede door het hout. Hij ruikt een beetje boterig, romig. Hij smaakt een beetje noterig, heeft iets van rijpe peer en appelmoes. In de afdronk een licht bittertje, maar het meest opvallend zijn de hoge zuren. Die zijn er vanaf het begin bij, en dat schijnt karakteristiek voor de aligoté druif te zijn. Ik denk dat deze wijn juist door die houtopvoeding aangenamer smaakt dan wanneer hij deze niet gehad zou hebben.