05 maart 2011

Restaurant: Marnemoende

Hele mooie ligging van dit restaurant aan de gelijknamige jachthaven. Vooral met warm, zonnig weer een lust om je te vergapen aan de activiteiten van alle schepen en bootjes, zittend op het terras, met een koud glas rosé wijn. In het restaurant gedeelte kon ik me vergapen aan de met voedsel gefabriceerde schilderijtjes die werden opgediend. Een lust voor het oog. Naast uiterst verrassende vondsten in presentatie, ook mooie smaaksensaties. Er werd veel met mousse en schuim gewerkt, waardoor de aanwezige aroma's nog beter tot hun recht kwamen. Ik had gekozen voor het menu du chef, met uiteraard bijpassend wijnarrangement. Ik kan me vergissen, maar geen van deze wijnen staat op de wijnkaart zoals gepresenteerd op hun website.

Als aperitief een crémant de Bourgogne, bij het voorgerecht een grüner veltliner, bij het tussengerecht een verrassende witte(!) spätburgunder. Spätlese, dus late oogst, en de schillen van de blauwe druif snel verwijderd na het persen, waardoor dit dus een witte wijn werd. Bij het hoofdgerecht een mooie Italiaanse rode wijn uit de streek Apulië. Een blend van de voor mij, tot nu toe, onbekende druivenrassen negroamaro en malvasia nera. Een uiterst smakelijke doordrinkwijn. Weinig tannines, fris, pittig. Tot slot bij het dessert, een moscatel uit Zuid-Afrika, die rood gekleurd was. Qua smaak vrijwel identiek aan de witte moscatel wijn die ik al eerder eens heb geproefd. Wijn/spijs combinaties hadden in mijn ogen wel iets spannender gekund. Tevens waren de gerechten, hoe mooi en lekker ze ook waren, iets te braaf. Het waren veilige smaken, die door een breed publiek gewaardeerd zullen worden. Doet niets af aan het feit dat dit restaurant kwalitatief op een hoog niveau staat, en waar je, mede dankzij de prettige bediening, heel gezellig en lang kunt tafelen.