30 maart 2011

Moselland Riesling Classic 2009

AH €4,49 alcoholpercentage 12% druivenras: riesling 100%. Lichtgele kleur met groene zweem. In het aroma meen ik te kunnen ruiken dat er hoge zuren in zullen zitten, en het gebruikelijke riesling zoetje mis ik in de geur. Dat zoetje zit echter wel lichtelijk in de aanzet, en de hoge zuren zitten er zeker. Zo evident zelfs dat ik er even kippenvel van krijg, alsof ik op een stuk citroen zuig. Gek genoeg vind ik dit in een witte wijn helemaal niet storend. Hetzelfde geldt voor bitter in een rode wijn. Zuur en bitter zijn smaken die in de regel als vies worden ervaren, zeker door een kind, maar in combinatie met respectievelijk witte en rode wijn, zorgen ze voor de nodige spanning en frisheid. In deze riesling komt verder ook nog de smaak van groene appel naar voren. De typische kenmerken van een riesling komen in eerste instantie niet echt tot uiting in deze wijn. Op de tweede dag heeft het zoetje iets in kracht gewonnen. Concluderend: een strakke wijn, knisperend fris, maar verwacht geen typische riesling.