21 maart 2011

Maison Thomas-Bassot Chablis 2009

C1000 €5,49 alcoholpercentage 12,5% druivenras: chardonnay 100%. Wederom niet ontevreden over dit huis. Ik heb er inmiddels op dit blog al vier wijnen van besproken en geen enkele keer was ik negatief, wat op zich al als positief kan worden uitgelegd. Ook over deze chablis, waarvan ik al eerder de 2008 editie heb besproken, was ik weer tevreden. Kleur: geel met een groene zweem. In mijn beleving is dit typisch voor een jonge, witte wijn. Steeds analytischer ben ik aan het proeven en nu ruik ik dan ook een zoetje welke in de aanzet terugkomt. Hij smaakt scherp met hoge zuren, fris, groene appel. Mondwaterend is hij, oftewel zeer geschikt als aperitief. Een hele kleine hint van anijs ruik ik. Het meest opmerkelijke is de mineraliteit die ik proef. Het is iets wat je moeilijk kunt beschrijven, maar wanneer je een "gewone" chardonnay, met een chablis gaat vergelijken, zul je begrijpen wat ik bedoel. De wijngaarden waar chablis vandaan komt, staan op kalkhoudende grond. Eigenlijk zou je eens aan een schoolkrijtje moeten likken, om pure mineraliteit te proeven. Op de DVD Big Wine Adventure in Frankrijk zie je James May ook een keer letterlijk een steen likken. De wijn van vandaag heb ik met de wijn van gisteren en nog twee andere wijnen die ik hier al eerder heb besproken, aan een blinde proeftest onderworpen. Of heb ik mezelf aan deze test onderworpen? Hoe dan ook, het verslag hiervan staat op het volgende blogbericht.