02 maart 2011

Jungwinzer Mayschoss Spätburgunder 2008 Editie J

Duitsland Bad-Neuenahr-Ahrweiler HIT €7,99 alcoholpercentage 14,5% druivenras: pinot noir 100%. Ik zou de syrah van gisteren, vandaag vergelijken met een Duitse spätburgunder, omdat ik de karakteristieken overeen vond komen. Laat ik beginnen met de verschillen: de wijn van vandaag is iets branderiger dan de syrah, hij heeft een hint van aardbei, hij is iets minder warm en zeker een stuk helderder en bleker qua kleur. De overeenkomsten: allebei hebben ze veel zuren, allebei hebben ze een bittertje, de syrah alleen in de afdronk, de pinot noir over de gehele linie en allebei zijn het doordrinkwijnen. Met deze pinot noir moet je echter met die 14,5% alcohol wel even oppassen. Welke van deze twee wijnen gaat het gevecht winnen? Ik heb ze steeds wisselend uit verschillende glazen geproefd, en ik moet zeggen, ze doen écht niet voor elkaar onder. Geen één die het onderspit delft, die zwakker is dan de ander. In de ring zou deze strijd over het maximale aantal ronden gaan, en dan nog zou er geen winnaar uit de bus komen. Wel heb ik een voorkeur, en die gaat dan toch uit naar de syrah, omdat deze nèt iets warmer is. Maar misschien dat ik er in de zomer weer anders over denk, en dan de iets frissere wijn de voorkeur zou geven. Al met al een leerzame vergelijking tussen twee, op papier, totaal verschillende wijnen, die in de praktijk op een blindproeverij, denk ik, nog best voor wat verwarring zouden kunnen zorgen.