01 maart 2011

Domaine Preignes le Vieux Syrah des Pins 2008

Mitra €5,79 alcoholpercentage 13% druivenras: syrah 100%. Mooi primair aroma, met weer die immer terugkerende geur van tuinbonen. Ik heb al heel erg lang geen tuinbonen gegeten, maar toch komen die de laatste tijd regelmatig voor op m'n wijnblog, wanneer ik een rode wijn beschrijf. Het is een groene geur, alsof ik met m'n neus boven de groente hang, tevens een frisse geur, alsof de groente vers is, en er zit iets benzine-achtigs aan, een soort chemische, vluchtige stof. Daarom schreef ik op 27 februari al: ik moet ze weer eens een keertje proeven. Voor hetzelfde geld zit mijn geheugen er helemaal naast voor wat betreft de tuinboon. Terug naar deze wijn: er zit een typisch spätburgundersmaakje aan, tot en met het bittertje in de afdronk toe. Een erg prettige wijn, die ik morgen eens tegenover een Duitse pinot noir ga zetten om te vergelijken.