30 december 2010

Cimarosa Valle Central Cabernet Sauvignon 2009

LIDL €2,00 alcoholpercentage 13% druivenras cabernet sauvignon 100%. Volgens mij heb ik deze fles uit 2009 iets te vroeg open geschroefd. Maar potentieel, voor een schokkend lage prijs, is aanwezig. Voor de volledigheid heb ik deze ook gekaraffeerd en dat hielp inderdaad. In de neus was hij complex. Twee dagen achter elkaar proefde ik deze tijdens het koken. Misschien was dat niet helemaal ideaal omdat de kookluchtjes mee konden komen in mijn neus. In eerste instantie had ik opgeschreven dat ik doperwten rook. Op dag twee kwam, dankzij het karafferen, ook een primair aroma door. Maar nog steeds rook ik iets van geurige, kruidige groenten. De smaak was vol en moeilijk te omschrijven. Er waren in ieder geval redelijk wat tannines aanwezig. Even dacht ik dat er misschien een houtsmaak in de vorm van poeder aan toegevoegd is, maar het kan ook een smaak zijn, die ik nog niet kan benoemen. Hij doet me denken aan een Bordeaux die ik eerder heb beschreven en erg goed vond. Misschien is het de cabernet sauvignon die ik proef.

Ik citeer even wat ik over deze druif vind op The Wine Info Site:
"Een kleine doffe donkerblauwe druif met een dikke schil. Het sap is zeer aromatisch. In een typische Cabernet Sauvignon ruikt en proeft u naast zwarte bessen ook groene paprika, pure chocolade en munt. In de geur speciaal viooltjes, cederhout (sigarenkistjes) en potloodslijpsel. De druif heeft één van de hoogste pit-vruchtvlees verhoudingen: 1 op 12. Pitten zijn, naast de schil, de belangrijkste tanninebron van wijn. Door zijn tannine is deze druif zeer geschikt om op eikenhouten vaten te rijpen. Dat maakt de stroeve tannine zacht en soepel. Als deze druif in een te koel klimaat groeit nijgen de wijnen naar onrijpheid en zijn wat dun. Een te warm klimaat maakt de wijn wat vlak en geeft een indruk van gestoofd fruit in de geur en smaak." Einde citaat. Mijn bevindingen had ik genoteerd, voordat ik bovenstaande info had opgezocht. Ik vind dat ik er dan niet ver naast zit, al zeg ik het zelf. Ja, misschien krijg ik er ooit nog wel eens een neus voor. Mijn eindconclusie overigens, voor wat betreft deze wijn: prikkelend en lekker complex!