28 december 2010

Château Cesseras Minervois La Livinière 2006

Margaret Wines €12,25 alcoholpercentage 14% druivenras syrah 100%. Deze heb ik tijdens ons kerstdiner opengetrokken voor bij het hoofdgerecht. Om precies te zijn, ik had hem enkele uren daarvoor geopend en daarna gekaraffeerd. Dit laatste is wel nodig. Helaas was de wijn/spijs combinatie niet geslaagd. De wijn werd ondergesneeuwd door de gemarineerde, zoute beenham. De dag erna kon ik hem beter proeven zonder spijs. Het is een goede wijn, maar ik vind de prijs ervan behoorlijk stevig. In mijn ogen is de prijs/kwaliteit verhouding niet in balans. De wijn heeft houtrijping gehad, maar in smaak komt dit alleen naar voren door een zachte vanilletoon. Naast deze secundaire smaak, heeft hij gelukkig ook primaire aroma's. Er zit ook een zuurtje in, maar zeer bescheiden. Uiteraard, zou ik bijna willen zeggen, zit er een kruidig pepertje in; iets wat de syrah druif kenmerkt. Al met al is deze wijn zeer goed in balans en is dit jaartal momenteel perfect op dronk. Niet langer bewaren, maar drinken.