10 juli 2012

Abadía de Aragón DO Cariñena Reserva 2003

Er staat wel cariñena op het etiket, wat de Spaanse vertaling is van het Franse carignan, maar het gaat hier om de wijnregio Cariñena in Spanje, niet de druif. Overigens wordt diezelfde carignan druif hier steeds vaker mazuelo genoemd. Meest gebruikte druivenras is echter de grenache, daarna komt tempranillo. Mazuelo wordt hier ook geteeld naast nog de merlot, cabernet sauvignon en de syrah. De gebruikte druivenrassen in deze wijn staan echter niet op het etiket vermeld, vandaar dat ik hem ook als blend rubriceer. Alcohol is 13,5%. Eigenlijk had ik deze wijn al een keer beschreven maar dat was nog voor mijn vele cursussen en de studie aan de Wijnacademie. Teruglezend was ik niet tevreden met de proefnotitie van toen en tot mijn verrassing stond deze nog gewoon in de schappen dus mag hij in de herkansing. In het glas diep donkerrood met een oranje randje, kleurintensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel een belegen geurtje maar ook tutti-frutti, zondoorstoofd zwart fruit. Een beetje port-achtig aroma zelfs. Na het walsen lijkt het aroma iets neutraler te worden, glas even laten staan en de tutti-frutti komt weer terug. Heel zacht mondgevoel, lage tannines, 2 uit 5, wel drogend. Het zondoorstoofde fruit zit er wel degelijk in; pruimen, krenten, tutti-frutti, beetje dropsmaak ook. Hij is nu heel anders dan zo'n anderhalf jaar terug, toen de houtopvoeding domineerde. Uiteraard ben ik op dit moment ook beter in staat om te proeven en bewaar ik m'n wijnen onder betere condities. De wijn is wel over z'n top echter. Het fruit is niet fris meer, de zuurgraad is ook iets te laag. Je kunt er nog wel van genieten, maar dat is voornamelijk omdat het op dit moment erg op port lijkt, droge port dan, want een zoetje zit hier absoluut niet in.