09 november 2010

Fontagnac Madiran 2002

Dreuilhe ALDI €2,25 alcoholpercentage 12,5% druivenrassen: tannat, cabernet franc en cabernet sauvignon. Begin oktober heb ik twee zaterdagen meegeholpen met het druiven oogsten en sorteren bij wijndomein Oude Waalstroom. Klik HIER voor hun website. Ik had me opgegeven hiervoor omdat ik graag het complete proces van druif tot wijn wil bestuderen. Bij het sorteren moesten we de gekneusde, overrijpe en beschimmelde druiven er tussenuit halen. Dat je handen daarbij niet schoon bleven was een gegeven. Benieuwd naar de geur, stak ik af en toe mijn neus in de druiven. Dát is pas wat je noemt primair aroma. Meer primair dan dat, is er gewoonweg niet.

Waarom deze introductie voor een wijn die gekocht is in Frankrijk en ogenschijnlijk niets met deze Nederlandse wijngaard van doen heeft? Omdat ik in geur en smaak eigenlijk geen andere omschrijving kon bedenken dan "gekneusde druiven". In dat licht bekeken moet ik denken aan een optreden van de stand-up comedian Danny Bhoy; klik HIER voor een filmpje over zijn visie op wijnproeven. En datzelfde heb ik met deze wijn. Naast het feit dat er nog redelijk wat tannines aanwezig waren, voor een 2002 (mind you), en hij iets rokerigs had, proefde ik voornamelijk "crushed grapes". En om te weten hoe die precies ruiken, zou je eigenlijk zelf eens een keer met je handen en neus in de druiven moeten zitten.