17 november 2010

Corbières 2008

Hij ruikt krachtiger en kruidiger dan dat hij smaakt. Ik proef paprika, een pepertje, een bittertje en een heel licht zoetje op het puntje van mijn tong. Heel even doet hij me aan een port denken. De eerste dag overheersen stroeve tannines, op dag twee echter, zijn deze wat soepeler geworden. Verkrijgbaar bij de LIDL voor €1,95, alcoholpercentage 12,5%, druivenrassen niet vermeld. De AOC regulering van Corbières is vrij complex, maar duidelijk is, dat het altijd een blend is van tenminste twee druivenrassen. Spijtig dat de informatie over de verhoudingen van de gebruikte druivenrassen niet altijd op het etiket staat. Ik denk dat openheid in deze niet alleen in het belang is van de consument, maar dat ook de wijnproducent zelf hier baat bij heeft. Stel dat ik, als consument, een bepaalde verhouding waardeer, dan kan ik hiernaar bewust op zoek gaan, aan de hand van de informatie op het etiket. Nu moet ik het maar gokken.