21 november 2010

Château Tapie 2008 Coteaux du Languedoc Quatourze

Voor de verhoudingen van de gebruikte druivenrassen in deze wijn, heb ik weer moeten googelen. Grenache 40%, mourvèdre 30% en nog eens 30% cinsault. Destijds bij de Albert Heijn voor €4,69, alcoholpercentage 13%. De neus bestaat uit drie "ef-erren": fris, fruitig, framboos. Vol, intens en kruidig is mijn volgende indruk. Na de eerste slok had ik even het gevoel met de gamay druif te maken te hebben. De droge mond die ik kreeg van de redelijk aanwezige tannines, en de iets metallic-achtige smaak, die ik zo typerend vind voor de gamay druif. Maar deze druif maakt geen onderdeel uit van deze blend. De frisse fruitigheid doet me ook aan een jonge wijn denken, alhoewel deze oogst al van 2008 is. Ik denk dat deze gerust nog één tot twee jaar kan blijven liggen. Waarschijnlijk zal hij dan iets milder zijn geworden. Dag twee bracht geen verbetering, zoals ik de laatste tijd wel meer ervaar. Soms doet een dagje wachten wonderen, of krijg je meer smaak-indrukken, maar niet in dit geval.