23 oktober 2010

Rustenberg Brampton Sauvignon Blanc 2009

Kattenpis, nat gras, buxus en asperges. Dat zijn woorden die soms worden gebruikt wanneer er een sauvignon blanc wordt beschreven. Ik ben helaas geen van deze geuren/smaken in deze wijn tegengekomen. In mijn quest naar de single cépage proeverij, kon ik de sauvignon blanc natuurlijk niet overslaan. Eigenlijk had ik deze wijn gekocht als aperitief bij een zout vishapje. Zonder ooit een sauvignon blanc te hebben geproefd, voelde ik dat deze daarbij zou passen. Bij het opendraaien van de schroefdop, ontsnapte er een bescheiden pffft. Geen waarneembare bubbels echter, wel een lichte tinteling op de tong. Kleur had deze wijn nauwelijks, bijna zo helder als water. Als aperitief was hij geslaagd: zuren, waarvan je speeksel gaat vloeien en je eetlust wordt opgewekt. De tapas paste er ook goed bij. Met een alcoholpercentage van 13,5% vrij hoog voor een witte wijn. Bij de AH gekocht voor €6,99. Er was geen uitgesproken smaak te bespeuren, jammer genoeg, de zuren overheersten.