12 oktober 2010

Domaine St.Roch Fitou 2006

Deze had ik tijdens de vakantie gedronken. Afkomstig van de "wijnfabriek" van Mont Tauch. "Élevée en fûts de chêne", oftewel letterlijk: opgegroeid in eikenhouten vaten. Dat ruik je overduidelijk, maar gek genoeg kwam de smaak ervan pas bij het derde glas door, en was ook niet hinderlijk aanwezig. Ik had geen decanteerkaraf bij de hand, en karafferen was wel gewenst, merkte ik nadat ik het eerste glas rechtstreeks vanuit de fles had ingeschonken. Dan maar even in een grote pitcher, bedoeld voor water, overgeschonken. Behalve de subtiele smaak van de houtopvoeding, kon ik geen echte overduidelijke andere smaken waarnemen. Over het algemeen vond ik hem schraal en zurig. De gebruikte druivenrassen waren carignan, grenache en syrah, verhoudingen niet vermeld op het etiket. Intermarché in Laroque d'Olmes voor €4,50, alcoholpercentage 13,5%.