20 september 2010

Les 3 J Malepère 2008

De drie J's staan voor Jerôme, Julie en Jonathan. Dit blijken de voornamen te zijn van de drie kinderen van Alain en Chantal Maligorne, de beheerders van Domaine de Buscail, waar deze wijn vandaan komt. Het is een smakelijke, krachtige wijn. Twaalf maanden gerijpt op eikenhouten vaten, en dat is vooral in de afdronk te proeven. Gelukkig niet dominant aanwezig, ik heb de laatste tijd zoveel "hout gedronken", dat ik er een beetje verzadigd van raak. En het hout beperkt zich niet meer tot de wijnen uit de duurdere prijsklassen. Voor 4 euro heb je al een wijn die op hout heeft gerijpt. En dan heb ik het nog niet eens over het hangen van planken, jutezakken met houtsnippers, of het toevoegen van poeder met houtsmaak in de roestvrij stalen ketels waar de wijn in rust. Het schijnt allemaal te mogen. Maar in een ontzettend droog jaar als 2010 is geweest in de Languedoc-Roussillon, is het wel verboden om de dorstige druivenstokken van een beetje water te voorzien. De druiven hangen er zielig klein en uitgedroogd bij aldaar. In de Bordeaux klaagt men er ook al over. Misschien dat ze er nog dessertwijn van kunnen maken. Hoe dan ook, de wijn waar het nu over gaat heeft een neus van kersen en pruimen. Tikje kruidig qua smaak en zoals eerder vermeld, hout in de afdronk. De gebruikte druivenrassen zijn cabernet sauvignon en merlot, verhoudingen niet vermeld. Het alcoholpercentage is 12,5%. De handelsprijs is mij onbekend, omdat ik de wijn in een restaurant had besteld. Daar kostte hij 16 euro en ik heb gehoord dat horecawijnen drie keer over de kop gaan, dus de prijs zal zo tussen de 5 en 6 euro liggen. We waren nog net op tijd om patron François en zijn vrouw in de keuken in actie te zien in Restaurant "L'École Buissonière" in Troye-d'Ariège. Eind deze maand gaan ze "en retraite". Een alleraardigst etablissement tot de nok toe gevuld met antiquiteiten tussen de eettafeltjes door. En het eten was er ook nog goed, en veel.