24 augustus 2010

Rosafino Vino de Mesa Rosé 2009

Normaal gesproken bespreek ik alleen een rosé wanneer deze de laatste overtreft die ik besproken heb, maar voor deze maak ik een uitzondering. Vorig jaar nog twee sterren in de wijnalmanak, en om die reden was ik er al een tijdje naar op zoek. Helaas, geen 2008 editie meer te krijgen. Vol verwachting keek ik toch naar deze 2009 editie uit. Bij het openmaken (schroefdop) ontsnapte er een zachte "pffft". Dit zou duiden op koolzuur. Ook gelijk na het inschenken in het glas waren er kortstondig hele kleine bubbeltjes waarneembaar. De eerste neus: latex! Zo erg, dat ik m'n neus er heel snel weer uittrok. Neus dicht, en de eerste slok. Het tintelt een beetje op mijn tong. Dan de smaak: latex! Alsof je op een condoom zit te kauwen. Synthetisch smaakt hij. Wel knap van ze, dat in ieder geval de smaak voldoet aan de verwachting van de geur. Ik heb het glas leeggedronken, misschien dat hij nog zou verbeteren naarmate hij warmer werd en er meer zuurstof bij kwam, maar nee. Zelfs een fruitvliegje kwam één keer proeven om daarna niet meer terug te komen. Bij de PLUS voor €4,99, druivenrassen cabernet sauvignon, syrah en tempranillo, alcoholpercentage 12,5%. Dit is echt de eerste fles die ik na één glas door de gootsteen heb gespoeld. Gelijk aan de drop gegaan om de smaak weg te werken. Bah! Zelfs die ene ster in de almanak van 2010, vind ik te veel. Sorry Hubrecht en Harold, maar volgende keer ga ik gewoon weer op het etiket af. Waarschijnlijk zou ik deze dan nooit gekozen hebben. Zie de uitleg daarvan op 19 augustus 2010.