19 augustus 2010

L'Enclave des Papes Côtes du Rhône Villages 2007

Voor mijn verjaardag had ik een boek over wijn gekregen: "Praten over wijn" uit 1982 van J.Zellenrath. Een enorme stortvloed van namen van wijngebieden, chateaux, appellations en weet ik wat niet meer. Tussendoor ook praktische tips, over bewaren, proeven en tips over welke ondergewaardeerde (lees: goedkopere) wijnen ik echt eens zou moeten drinken. Eén tip was een Côtes du Rhône met de toevoeging "Villages". Dus ik maar weer eens naar de supermarkt getogen, en ik vond daar twee wijnen, waarvan ik er nu één bespreek. De andere was een Côtes du Ventoux, maar die komt later nog aan bod. Het zou kunnen dat, gezien de leeftijd van het boek, de informatie inmiddels ietwat gedateerd is, maar misschien heb ik gewoon weer de verkeerde "Villages" te pakken. Aan het jaartal zal het volgens mij niet liggen. Een wijn uit 2007 zal nu toch wel op dronk zijn, lijkt mij. Helemaal achterin de neus neem ik een hint van anijsgeur waar (jawel, mijn eerste: "een hint van"). Bij het proeven komt dit niet terug in de smaak. Maar er komt wel meer niet voor in de smaak. Het is er weer zo eentje van: hij is niet vies, hij is niet lekker, maar hij smaakt nergens naar. Daar heb ik er de laatste tijd iets teveel van op. In het boek stond dan ook nog de tip: betere wijnen zijn duurder. Misschien moet ik maar eens afstappen van mijn geloof in de wijnbijbel van Harold Hamersma: de beste wijnen onder 5 euro. Het zullen ongetwijfeld de beste wijnen voor die prijs zijn, maar het zijn niet de beste wijnen. Alhoewel ik me nog nooit heb laten leiden door dit boek. Ik heb altijd eerst de wijn gekocht, en pas daarna ging ik hem opzoeken in deze wijnalmanak. Wel laat ik mij in de winkel nog heel erg beïnvloeden door het etiket. Is deze te modern, dan laat ik hem vaak staan. Klassieke lettertypen, een plaatje van een kasteel erop, nooit een spierwitte achtergrond, maar altijd gebroken wit of lichtgeel en een zilver of gouden randje om het etiket doen écht wonderen. Dames en heren van de PR-afdelingen: steek dat in je zak en doe er je voordeel mee. Terug naar deze wijn: bij AH voor €4,69, nu ook nog eens in de bonus voor €3,99, maar volgens mij om er vanaf te komen, niet zozeer als publiekstrekker. Dan zouden er grotere volumes aanwezig moeten zijn. Alcoholpercentage 14%. Een blend van de volgende druivenrassen: grenache, syrah, cinsault en mourvèdre, verhoudingen niet vermeld. Er stonden er nog maar twee in het schap, welke ik heel geniepig helemaal achterin op de onderste plank heb verstopt, zodat ik deze later nog eventueel zou kunnen kopen, mocht het een juweeltje blijken. Maar wat mij betreft mogen ze blijven staan.