29 augustus 2010

Jacob's Creek Reserve Chardonnay 2007

Ik had ergens gelezen dat witte en rosé wijnen jong gedronken dienen te worden en niet lang bewaard kunnen blijven. Ik schrok enigszins want ik had nog een behoorlijke voorraad Chardonnay wijnen opgeslagen. Gelijk de oudsten (2007) maar even in de koeling gezet. De rest is van 2008 of jonger dus die komen later aan de beurt. De eerste dag dat ik deze dronk was ik bang dat hij toch te lang had gelegen. Hij proefde schraal, zurig en iets te houtig. Hij werd wel iets milder na opwarming. Pas op de tweede dag liet hij z'n typische (nieuwe wereld) Chardonnay karakter zien. Beetje vanille, hout en een romige afdronk. En gelijk uit de koelkast was hij ook smakelijker dan iets opgewarmd. Albert Heijn normaal €8,99, destijds in de bonus voor €6,74. Alcoholpercentage 13,5%, chardonnay 100%. De prijs iets aan de hoge kant voor de typische smaak die je ook voor minder geld kunt krijgen.