05 mei 2010

Château Coulon Corbières 2009

Biologische wijn die verkrijgbaar is bij de AH voor €4,99. Alcoholpercentage 14%. Druivenrassen: syrah, carignan, grenache, de verhoudingen van de druiven zijn echter onbekend. Ik heb hiervan al eerder de 2007 editie geproefd. Die vond ik destijds lekker. Ik schenk de wijnen die ik proef altijd over in een decanteerkaraf. Hierbij viel gelijk al de hoeveelheid droesem op die aanwezig was. De eerste dag dat ik hem proefde vond ik hem erg zuur. Die smaak was vooral bij m'n amandelen merkbaar. Na drie dagen in de karaf had een vinoloog hem ook geproefd en ikzelf ook nog eens. De zurigheid was sterk verminderd, maar de smaak van de 2007 editie was er nog lang niet. Deze 2009 editie is volgens de vinoloog nog te jong. Hij rook en proefde rubber! Misschien kwam het omdat de suggestie op tafel lag, maar inderdaad, nu kon ik dat ook ruiken en proeven. Hij concludeerde dat de wijn in ieder geval nog langer moest rijpen, maar dat er zeker potentieel in zit. Ik echter kon niet anders dan concluderen dat hij me tegenviel, zeker in vergelijking met de 2007 editie. Voor mij in ieder geval het bewijs dat jaartal en ouderdom er écht toe doet.

21.06.2011 Update: Vandaag de fles opengetrokken die ik ruim een jaar extra heb laten rusten. Pfoe! Dat scheelt een hoop zeg! Nog steeds droesem, dat zal wel onlosmakelijk verbonden zijn met het biologische aspect, denk ik. Bij het karafferen komt het aroma me al tegemoet. Hij is een stuk fruitiger dan dat hij was in mijn herinnering. Zwarte bessen, bramen, kers en een heerlijk bittertje in de afdronk. De zwoelheid van de grenache druif krijgt de overhand, heb ik de indruk. En dat is nooit verkeerd! Had vriend en vinoloog Rob dat toch maar eventjes goed geconstateerd, dat de wijn nog te jong was om geopend te worden destijds. Hij is nu volwassen, zou zelfs nog ietsje langer kunnen blijven liggen, maar de fruitigheid van dit moment maakt hem! De zuurgraad van een jaar geleden is er helemaal niet meer, in positieve zin bedoeld. En het is dus niet het jaartal, als wel het moment van openen wat de doorslag geeft. Voor mij een mooie eye-opener!